Ljungbyhed Raceway – Bravida – Prenad Sprinten
En solskens Historia.
Efter ännu ett motorras på min Ford Escort Cosworth på Eslövs tävling så får jag nu göra ett nytt försök att få fram rätt delar och möjlighet att få dessa rätt monterade och injusterade i min bil. Min biltrimmare HighSpeed gjorde vad han kunde men det lyckades inte alls
Vad att göra då? Jag fick en ide plan B, jag ringer till GN-motorsport som hyr ut sin
Ford Fiesta R5.
Rickard Nilsson på GN-motorsport svarar mig vänligt att detta är möjligt, men rallybilen är för närvarande på reparation efter sista tävlingen som rallybilen varit uthyrd till. Men Rickard lovade att allt skulle vara klart till helgen på lördagen 2016-07-02 så om jag var intresserad så jag kunde jag hyra denna till Lund AC och tävlingen Bravida – Prenad Sprinten. Jag fattade mitt beslut och skrev på hyreskontraktet och tog en försäkring för eventuella missöden.
Nu började planeringen med detta att fokusera med positiva tankar och höga förväntningar om att allt skulle gå bra! Lördagen kom och jag skulle besöka GN-motorsport rallyverkstaden i Hammenhög.
Jag skulle få en provtur i R5:an innan söndagens rallyteam. Där möttes jag av ett glatt gäng mekaniker som jobbade för fullt med att iordningställa denna. Jag tog tag i verktygen o det lösa delarna som var kvar att montera och hjälpte till så gått jag kunde. Klockan 23:00 var det klart för en provtur. Rickard körde R5:an så allt var i rätt arbetstemperatur och nu fick jag prova bilen äntligen på vägen tillbaka till verkstaden och allt kändes bra.
Motor, växellåda, bromsar och rätt körställning i den skålformade rallystolen och jag kände också på den fina väghållningen samt den snabba responsen på styrningen. Nu var det dags för hemfärd och en skön sömn som gällde inför morgondagens rally.
På söndagsmorgonen var det fint väder och färden gick till Ljungbyhed med min egen servicebil. Där möttes jag snart av GN-motorsport fina teambil med ett rejält stort släp, de hade jobbat framtill klockan 03:00 på morgonen för att färdigställa bilen för tävling. Teamet ställde upp snyggt i depån med blå plastmatta på marken och samt blått fint tält till detta.
Ett visst surr gick i depån angående denna Ford Fiesta R5 som ej var anmäld till detta program. Men ryktet hade gått att något nytt var på gång. Vi anmälde oss och ändrade uppgifterna att vi hade bytat bil och co-driver.
Nu pirrade det till lite extra i magen och snart fick vi provköra banan i lugnt tempo. En del smala chikaner fick vi notera upp på vårt anteckningsblock och vår skiss över banan då vår bil Ford Fiesta R5 är nästan 2m bred. Klockan 10:00 var det dags för racet att starta och vi hade startnummer 21. Jocke Grahn gav mig instruktioner att köra bilen aggressivt och växla på röd lampa precis innan övervarvs skyddet slår till. Nu var vi på gång och responssystemet slogs till och startflaggan höjdes.
Väl framme i 1:a höger kurvan fick jag en kraftig sladd på bilen och alla hjulen släppte med de kalla däcken mot underlaget men full gas och bilen rättade upp sig igen. Greppet kom snabbt i Hankook däcken och vi kunde attackera kurvorna aggressivt och styrningen samt bromsarna funkade för oss. Snart hade jag också lärt mig motorns karaktär som ville ha högt varv hela tiden för att fungera rätt, samt jag fick hela tiden möta med rätt växel för att få fart på bilen ut ur kurvorna.
Fiesta motorn röt till kraftigt strax innan övervarvningsskyddet gick in, där gick det snabbt men jag kom snart överens med den aggressiva lilla 1,6 liters turbo motorn. Snart var första sträckan avklarad med 3,5 varv. Med alla kurvor, chikaner, slalomåka samt hårnålar som denna Ljungbyhed bana innehöll. Väl i mål diskuterade vi alla mina misstag och felväxlingar som ofta berodde på att jag körde denna R5 som jag körde min Cosworth på lägre varv där jag använder vridmomentet istället.
I väntan på nästa åk, så kom där en regnskur som skulle förändra underlaget en del. Nu plockades det fram regndäck, men jag sade att vi väntar att byta däck om det inte regnar mycket mer. Nu hade flera kompisar kommit till vårt tält för att få en kommentar ifrån mig angående vad jag tyckte om den nya bilen och jag uttryckte mej väl mig med att stort leende att allt var väldigt roligt men bilen var ej lätt att köra på grund av sin aggressiva karaktär.
Men väldigt bra väghållning. Stallchefen Jocke Gran tyckte att sista varvet såg bra ut och att jag skulle köra likadant i nästa andra åk. Första åket räckte till 5:e tid i startfältet. Snart var det dags för 2:a åket starten gick och körningen stämde nu mycket bättre och co-drivern Rickard lotsade mig perfekt och sade att detta gick bra.
Vi hade i detta andra åk kört i kapp den framförvarande gröna Peugeot 205:an. Men man kan inte köra om i en chikan. när all tider räknats efter 2:a åket så hade vi avancerat upp till 1:a plats. Nu var det ett extra uppehåll på ca: 30 minuter. Vädret skiftade fram och tillbaka och regnmoln syntes över Söderåsens kant.
Snart var det dags 3:e åket och det var fortfarande torrt väder. Starten gick och jag fick Ford Fiestan att fungera tillsammans med den sekventiella sadev-växellåda och de stora ap-bromsarna samt bilens reiger stötdämpare.
Nu gick körningen nästan helt perfekt och snart hade vi kört ikapp den gröna 205 Peugeoten.
Vi passerade mållinjen och allt kändes mycket bra. En extra runda kördes för att kyla ner bromsar o turbo. Nu började det regna lätt igen. Vi parkerade i depån och allt kändes väldigt bra. Nu skulle alla köra färdigt och vi väntade på prisutdelningen. Väl när allt var över öppnade himlen sig och vi fick ta regnskydd. Jo då våra tre bra tider räckte till totalseger och vi fick även ett vandringspris för ett år fram. En blomsterbukett fick vi också att överlämna till våra väntande fruar. Nu var det dags för fotografering av vinnarekipaget vilken underbar fin helg det har varit för oss som rallyteam. Dessa moments kommer vi att minnas länge.
Denna totalseger fick stor pr för GN-motorsports uthyrning och däckförsäljning.
Stort tack till alla som gjort detta möjligt.
Nu blir det sommar och sol samt semester och vi syns igen i Örkelljunga då skyttesvängen går av stapeln den 14/8.
Trevlig sommar till er alla.
Östrings Rallyteam
Lars Östring
Hässleholm GP 2016 ”Lille Mats”
Här var det tänkt att vi skulle prova bilen efter ett stort meckande i servicegaraget.
Efter 2-veckor med isär plockad motorn i olika delar då topp packningen brustit på
Hörbys tävling, Express Specialen.
Den 16 ventilade Cosworth toppen rensades totalt och lämnades iväg för svetsning och planslipning.
Därefter skulle allt tillbaka igen, med nära 300 delar på rätt plats. Inslipning av ventiler och injustering av
ventilspel samtinstallation kamaxlar, pinnbultar mm. Nya kompringar var tillverkade och toppen monterades tillbaka.
Nu var det dags för turbo, wastergate, downpipe, grenrör, insugningsrör, spjällhus, tryckrör, insprutningsventiler 4st,
bränsleslangar, vattenslangar, turbotrycksslangar, remmar samt alla elektriska anslutningar för givare, elektronik,
pumpar nya NGK-pluggar m.m.
Allt dubbelkollades och alla vätskor var påfyllda. Nu var det dags!!!!!
Bränslepumpen startade – tändningen slogs på o ett tryck på startknappen,
Motorn startade direkt! Varmkörning ute på gården cirka 15 minuter och sedan tillbaka i servicegaraget och
Nu lossade vi 20 skruvar till ventilkåpan, nu var det dags för efterdragning av topplocksbultarna
till rätt moment så skärkantspackningen skulle gå in i aluminiumtoppen.
En turbomotor med responssystem jobbar med temperaturer mellan 800 -1000 grader
detta gör att materialet ger sig och man måste efter spänna alla skruvar och
muttrar kontinuerlig annars hänger delarna löst och läckor uppstår på packningar grenrör,
turbo m.m. och då tappar motorn snabbt effekt.
Nu skulle bilen provköras, flera läckage och sprickor i grenröret hade nu lagats och planslipats.
Motorn laddade ca: 1,5 kg turbotryck och motorn varvade bra vid provkörning. OK.
Vi var redo för tävling.
Det blev 3st 2varvs rundor på Hässleholms GP. Tiderna var inom 1,5 sek.
Bilen fungerade helt perfekt. Vi var nöjda i vårt rallyteam.
I denna tävling slutade vi på en hedrande 3-plats på podiet i klass 4wd.
Nu kom vi i kontakt med min tuning firma igen HighSpeed Racing för att diskutera
framtida utveckling angående vår rallybil och han tyckte att vi hade för dåligt turbotryck
och bad mig att kontrollera allt en gång till.
Mats Jonsson som har likadan bil, har minst 2.0 kg sade H.S.
Jo då mycket riktigt skulle det visa sig att han hade rätt. Min wastergate
behövde lite justering och handpåläggning så fick vi helt plötsligt över 2,0 kg i
Turbotryck + bättre respons och troligtvis 50hk extra. Det skall bli spännande att köra
nästa tävling i Eslöv och där kanske full effekt kan putta på lite extra och få lite bättre traction.
Lite nya inställningar på väghållningen har vi också efter samråd med experterna.
Det har också blivit lite extra konditionsträning på cykeln, nu när vädret blivit bättre.
Hoppas att vi ses på Bil-Månsson Specialen i Eslöv 12 juni.
Östrings RallyTeam.