Dagbok 2017

Österlen-sprinten 2017

Vårens rallytävlingar har inte blivit vad vi har tänkt oss och säsongen känns som vi får ta det som ett test och provår. Jag testade lite nytt på Sturups banan och fick svar på mina tester. Jag har hela tiden med bilen haft understyrning och Forden har ej varit lätt att tampas med.

Alla justeringar på väghållningen, fjädring m.m. har ej gett något större förbättring. Vad att göra då?

Jag tog ned bakaxel för att kontrollera vad som finns där i. Jag visste inte detta där fann jag en Visco-diff med svart seg olja som sirap. Jag kontaktade min expert i England Bara Motorsport som Mats Johnsson rekommenderade mig tidigare där jag också använt mig av när jag renoverat min MaKTrak växellåda. Ett paket på 46 kg skickades till Bara motorsport för kontroll. Fick efter några dagar svar på mitt mail att diffen var skadad och vid full motorkraft låste diffen sig till 100 procent.

En ny renoverad och rätt inställd förspänning ca 300 nm kom den tillbaka till Sweden och jag fick stå över tävlingen. Eslövs Bil-Månssons specialen och även Lunds tävlingen Bravida Prenad-Sprinten

Svampabanan fredagskväll den 2017-07-14. Nu blev det äntligen premiär, inget ändras på bilen i övrigt bara ett mindre par bromsskivor monterade fram för att få på mina 15 tums fälgar med 6 år gamla halvslitna Kuhmo grusdäck på. Min gamla partner Anders ”Drutten” Östberg, fick en hetisk tävlingskväll då han själv tävlande i Volvo original klassen och där i mellan agerade som min kartläsare.

Vi startade tävlingen och kände att allt flöt på och vi kunde öka tempot lite till, hade efter första ss några tiondelar upp till Ingvar Andersson i Subarun.

I andra åket tog vi i lite extra o snart var vi ikapp o körde om den blå Subarun då hade vit tagit ledningen med ca: 10 sekunder till 2:an Sune Larsson i Mitsubishi R5.

Nu skulle vi inte förivra oss och vi körde sista åket på säkerhet istället.
Jag vet inte det, jag tror att jag stod på för fullt hela åket in i mål där vi fick till bästa åktid 3,00,6
det blev totalseger med 16 sekunder tillgodo och det var första gången med denna rallybilen.

Vi har nu nästa uppgift att få allt till att funka på Örkelljungas rallysprint Skyttesvängen som går av stapeln
söndagen den 2017-08-20 på asfaltunderlag. Jag skall ha väghållnings expert Tommy ”TS” Svensson i högerstolen då.

Vi skall se vad vi kommer fram till och vad vi kan få för nytta av denna expertis.
Väl mött den 2017-08-20.

Ps!

Vi vill passa på och tacka min motortrimmare Björn Ånvedh och hans företag HighSpeed Racing Engines för ett bra arbete med Cosworth motorn som spinner fint efter senaste justeringen.