Tunning av Ford Escort Cosworth WRC x4 i Tun.

Okategoriserade

Vecka 33 på måndags kväll 20:00 exakt bar det väg till HighSpeed Racing i Tun.

Han jobbar för det mesta alltid natt i sin verkstad så jag anlände till Tun exakt vid 24:00 tiden på hans garage uppfart. Vi diskuterade och planerade för morgondagens arbete och jag parkerade Cosworthen i bromshallen inför morgondagens kontroll och bromstester samt kontroll av motorn hur den mådde.
Tisdagen började vi med att starta upp och varmköra racern med 17 tums fälgar och svennedäck på och sen vaknade motorn till och efter några repor fick vi ett skapligt diagram.
Diagrammet visade 321HK och vridmomentet var 496nm. Nu skulle det trimmas på allvar.
På agendan var först dags för byte av insugningskamaxel som gällde först.

Allt gick bra och smidigt samt att vi körde in kammen på 20 minuter.
Nu var det dags för mappning av hela baletten och det gav faktiskt till slut bättre effekt hela vägen och faktiskt bättre vridmoment som vi hade önskat sen tidigare.

Resultatet blev följande på värdena 336 HK och vridmomentet låg på 516 Nm
Och det känns bra för oss.

Nu skulle vi programmera in responssystemet och detta gick inte helt problemfritt då den gamla tomgångsventilen inte stängde av och bilen skenade iväg själv trots att jag släppt foten ifrån gaspedalen och slagit av responssystemet. Efter många felsökningar visade sig att det blev kvar turbotryck i röret och ventilen stod kvar öppen.

Men efter lite överläggningar så löste vi problemet och nu funkar allt till belåtenhet.
Hemfärden ifrån Tun blev på småtimmarna när det var lugnt i trafiken och jag anlände till Billesholm vid 05:00 på fredags morgonen och jag var både trött och slut efter körningen ifrån Tun.
Men kaffe gör stora underverk och jag tog några stora koppar för att vakna till lite.

Hela processen tog 3 hela dagar inklusive studiobesök på GIK-Turbocenter och övernattning på HighSpeed Hotel med Thaimassage och en god flaska äpplecider ifrån Kivik.

 

Östrings Rallyteam 2014